Przejdź do treści
MZS Nr1 - SLIDER 1
MZS Nr1 - SLIDER 2
MZS Nr1 - SLIDER 3
Przejdź do stopki

Realizacja programów profilaktyczno – wychowawczych finansowanych ze środków MKRPA w Gorlicach w I półroczu roku szkolnego 2022/2023 w klasach 1 - 3

Realizacja programów profilaktyczno – wychowawczych finansowanych            ze środków MKRPA w Gorlicach w I półroczu roku szkolnego 2022/2023 w klasach 1 - 3

Treść

W gorlickiej Jedynce dużą uwagę przywiązuje się do edukacji i działań profilaktycznych, które prowadzone są w ramach zajęć pozalekcyjnych. Jest to możliwe dzięki pozyskaniu środków finansowych z MKRPA w Gorlicach. Programy profilaktyczno – wychowawcze są zgodne z kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2022/2023 w zakresie ochrony i wzmacniania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Odpowiadają standardom wyznaczonym przez nowoczesne technologie profilaktyczne.

W I półroczu roku szkolnego 2022/2023 w naszej szkole zrealizowano:

Program profilaktyczno - wychowawczy autorstwa p. Agaty Jamro pt. „Wspólne wędrówki po Beskidzie”  - klasa 2 b /20 uczniów/

Program obejmował tematykę profilaktyki dotyczącą bezpiecznego korzystania z TV
oraz Internetu. Wykonano prace plastyczne promujące aktywne spędzanie czasu z rówieśnikami 
w świecie realnym oraz zagrożenia, które niesie ze sobą świat wirtualny, jeżeli niewłaściwie z niego korzystamy. Uczniowie aktywnie spędzali wolny czas w grupie rówieśniczej, korzystając z oferty edukacyjnej, kulturalnej dostępnej w najbliższej okolicy. Umacniały się ich wzajemne, pozytywne relacje. Grupa jeszcze bardziej zintegrowała się poprzez wspólną zabawę i pracę. Dzieci poszerzyły swoje wiadomości z zakresu historii i kultury wsi Pogórza Gorlickiego.

Program profilaktyczno - wychowawczy autorstwa p. Renaty Foryś pt. „Bliskie spotkania 
z regionem”
– klasa 3 a /24 uczniów/

Jako główny cel obrano szeroko rozumianą profilaktykę w zakresie uczenia dzieci unikania zagrożeń, wyrabiania odporności psychicznej, a także promowania postaw pomagających w zachowaniu zdrowia i bezpieczeństwa. Treści profilaktyki dotyczyły również ograniczania wpływu destabilizacji psychicznej 
i nadmiaru informacji wynikających z przekazów medialnych, a wynikających z aktualnych wydarzeń. Działania programowe zmierzały
do wskazania alternatywnych form spędzania wolnego czasu, ochrony przed szkodliwością używek oraz wspierania zdrowia psychicznego. Przyczyniły się do budowy pozytywnego obrazu siebie oraz uczenia porozumiewania się i rozwiązywania problemów, a także wyrabiania postawy asertywności 
i skutecznego odmawiania.

Międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego „Przyjaciele Zippiego” – kl. 1 a /8 uczniów/, prowadząca – p. Anita Hajduk , kl. 2 a /18 uczniów/, prowadząca – p. Jolanta Kukuła

Właścicielem programu jest angielska fundacja „Partnerstwo dla Dzieci” – „Partnership for Children” PFC www.partnershipforchildren.org.uk.

Program kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci w wieku 5-8 lat. Wskazuje sposoby radzenia sobie z trudnościami, uczy wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci ze środowiskiem społecznym. W trakcie zajęć uczniowie mieli okazję do zabawy, ćwiczeń i rozmów o sprawach ważnych na tym etapie życia, o przyjaźni, o zmianach jakie zachodzą w nas i wokół nas, o sukcesach i porażkach oraz sposobach radzenia sobie z trudnościami. Dzieci dowiedziały się, że potrafią znaleźć rozwiązanie, że warto i można prosić o pomoc, a także nauczyły się okazywać pomoc innym.

https://www.pozytywnaedukacja.pl/programy/przyjaciele-zippiego/o-programie

APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ /aut. Sylwia Wierzchowska, Elżbieta Nerwińska/ - kl. 1b /17 uczniów/, prowadząca – p. Ewa Cembrzyńska

Celem programu jest rozwijanie u dzieci podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych. W szczególności chodzi o wzmocnienie ich odporności na stres oraz kształtowanie optymistycznego nastawienia do życia.

https://www.pozytywnaedukacja.pl/programy/apteczka/apteczka-o-programie

W pierwszym półroczu zrealizowano trzy części programu:

Część 1. APTECZKA SKARBÓW - jak leczyć rany serca?

Część 2. ŻYCZLIWOŚĆ – próbuj zrozumieć i wspierać innych!

Część 3. PRZYJAŹŃ - okazuj akceptację i przyjaźń!

Dzieci bardzo chętnie brały udział w tych spotkaniach. Miały mnóstwo ciekawych pomysłów oraz chętnie opowiadały o różnych sytuacjach, jakie zdarzają się w ich życiu. Rozwijały również swoje zdolności aktorskie poprzez udział w odgrywaniu scenek. Dzięki naszym zajęciom dzieci zaczęły nawiązywać lepsze kontakty z rówieśnikami. Otwarcie mówiły o swoich uczuciach, nauczyły się pomagać innym oraz poznały różne sposoby nawiązywania kontaktów.

Renata Foryś

589200