Wycieczka do Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI

Treść
„Edukacja włączająca w gorlickich szkołach podstawowych”
nr: FEMP.06.10-IP.01-0209/24
3 czerwca 2025 r. w ramach projektu ,,Edukacja włączająca w gorlickich szkołach podstawowych” grupa 44 uczniów z kl. I-VIII odwiedziła Centrum Nauki i Zmysłów w Krakowie. Zajęcia odbywały się w zespołach i poruszały tematy związane z problemami osób niewidzących. Uczniowie między innymi wzięli udział w warsztatach „Zobacz Dotykiem” realizowanych przez osobę niewidomą. Prowadzący poruszył kwestie funkcjonowania niewidomych w przestrzeni publicznej. Omówił i pokazał sposób postrzegania świata przez te osoby oraz funkcję innych zmysłów odpowiedzialnych za kontakt z otoczeniem.
W trakcie warsztatów uczestnicy rozwijali także umiejętności praktyczne, tworząc tyflografiki, czyli obrazy, które są wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową, a następnie podpisywali się na nich alfabetem Braille’a.
Inni uczniowie w tym czasie uczestniczyli w wyjątkowej wystawie ,,W stronę ciemności”, która przy pomocy różnego rodzaju eksperymentów pozwalała odkryć, jakie reguły rządzą światem. Doświadczenia były wykonywane w całkowitej ciemności i pod kierunkiem niewidomego przewodnika, co w zasadniczy sposób wpływało na ich odbiór. Na podkreślenie zasługuje także fakt, że pełni humoru i empatii instruktorzy, wprowadzając młodzież do królestwa zmysłów, stworzyli atmosferę bezpieczeństwa i zaufania. Dzięki nim uczestnicy wystawy mogli doświadczyć innej rzeczywistości, spojrzeć na świat z nowej perspektywy oraz poznać trudności, z jakimi na co dzień zmagają się osoby niewidome. Brak możliwości wzrokowego odbierania obrazów sprawił, że uczniowie zaczęli bardziej polegać na pozostałych zmysłach, tj. słuchu, dotyku i węchu.
Podczas spotkania w WOMAI młodzież miała także okazję dowiedzieć się, w jaki sposób korzystać z laski niewidomego oraz poznać zasady pomocy osobom, które się nią posługują. Uczniowie zostali zaznajomieni z alfabetem Braille’a oraz obejrzeli maszynę do pisania w tym systemie znaków.
Udział w zajęciach okazał się nie tylko „wędrówką w ciemności”, ale przede wszystkim prawdziwą lekcją wrażliwości i zrozumienia. Uczniowie, opuszczając Centrum Nauki i Zmysłów, byli bogatsi o nowe doświadczenia, które na długo pozostaną w ich pamięci.