Edukacja włączająca w gorlickich szkołach podstawowych

Treść
„Edukacja włączająca w gorlickich szkołach podstawowych”
nr: FEMP.06.10-IP.01-0209/24
W naszej szkole, w okresie od lutego do czerwca 2025 roku, realizowane były zajęcia: logopedyczne, dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne oraz od marca br. gimnastyka korekcyjna w ramach projektu „Edukacja włączająca w gorlickich szkołach podstawowych”.
Głównym celem zajęć logopedycznych było kształtowanie i usprawnianie mowy dzieci oraz rozwijanie ich kompetencji językowych. Zajęcia odbywały się w formie terapii grupowej, z zastosowaniem różnorodnych metod i środków dydaktycznych. Podczas ćwiczeń wykorzystywano m.in. piórka, bańki mydlane, słomki, wiatraki, lusterka oraz gry logopedyczne. Zabawy te wspierały rozwój aparatu mowy, oddechu, dykcji oraz słuchu fonemowego. Aby uatrakcyjnić proces edukacyjny, korzystano również z interaktywnych programów i platform edukacyjnych, takich jak: EduSensus, LearningApps, Wordwall, YouTube oraz z zasobów „LINGWISTYCZNEJ PAPUGI”. Dzięki indywidualnemu podejściu oraz urozmaiconym formom pracy dzieci chętnie wykonywały proponowane zadania i z zaangażowaniem podejmowały wyzwania logopedyczne.
W czasie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki:
- doskonalono znajomość tabliczki mnożenia i dzielenia,
- wykonywano proste obliczenia na liczbach naturalnych w pamięci i sposobem pisemnym, które były osadzone w aspekcie praktycznym i dotyczyły zakupów, kalendarza, zegara itp.,
- rozwiązywano zadania dotyczące graniastosłupów i ostrosłupów, opisywano bryły na podstawie ich modeli,
- obliczano objętości graniastosłupów oraz pola powierzchni prostopadłościanów,
- ćwiczono cztery działania na liczbach całkowitych i rozwiązywano proste zadania tekstowe dotyczące liczb całkowitych związane z saldem konta, wzrostem lub spadkiem temperatury.
Na zajęciach wykorzystywane były różnorodne metody aktywizujące uczniów, często pojawiały się quizy i zabawy matematyczne online (Matzoo i Matematycznym Quiz Show).
Praca odbywała się w przyjaznej atmosferze, dzieci uczyły się zarówno samodzielności w pracy jak i współdziałania w grupie, przełamywały niechęć i obawy związane z nauką matematyki, wyrównywały braki i utrwalały bieżące wiadomości i umiejętności z lekcji. Duży nacisk położony był na kształtowanie logicznego myślenia i jasnego formułowania wniosków oraz wdrożenie uczniów do wykorzystania zdobytej wiedzy w codziennym życiu.
Podczas zajęć świetlicowych podjętych zostało wiele działań w celu wsparcia uczniów z SPE. Na zajęciach tworzono wspólne projekty, w których szczególną uwagę zwracano na współpracę między uczniami oraz miłą i wesołą atmosferę. Uczniowie poznawali ciekawostki o otaczającym świecie. Rozwijali umiejętności manualne, ćwiczyli koncentrację, utrwalali wiedzę, rozwijali sprawność ruchową podczas zabaw, konkursów i zawodów.
W razie potrzeby uczniowie chętnie korzystali z indywidualnego wsparcia nauczyciela, a efektem współpracy są ciekawe projekty, prace plastyczne oraz wiele wspólnych wspomnień.