Realizacja programów profilaktyczno – wychowawczych finansowanych ze środków MKRPA w Gorlicach w I półroczu roku szkolnego 2023/2024
Treść
W I półroczu roku szkolnego 2023/2024 w naszej szkole były realizowane następujące programy:
Program profilaktyczno-wychowawczy autorstwa p. Ilony Rzący-Kosiek pt. „Zdrowo i aktywnie” - klasa 3c /15 uczniów/.
Od września do listopada 2023 roku w klasie 3c realizowano program profilaktyczno-wychowawczy „Aktywnie i zdrowo”. Koncepcją projektu było połączenie dwóch bloków tematycznych – treści profilaktycznych „Jak żyć, aby zdrowym być” oraz formy zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 24 godzin. Najważniejszym celem programu było uświadomienie związku zdrowia ze stylem życia człowieka,
z jego środowiskiem fizycznym i społecznym oraz wyrabianie nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu. Zaproponowane tematy zmierzały do kształtowania właściwego sposobu dbania o dobrą formę i samopoczucie. Miały za zadanie poszerzyć wiedzę uczniów z zakresu zdrowego i świadomego odżywania, historii regionu oraz umocnić więzi w grupie rówieśniczej.
„Magiczne kryształy” – klasa 2a prowadzący pani Halina Trybus
W ramach programu zaproponowano uczestnikom różne ciekawe sposoby wspólnego spędzania czasu z rówieśnikami i rodziną jako alternatywy dla korzystania z telewizji i gier komputerowych, uświadamiano zagrożenia związane z nieograniczonym korzystaniem z tych mediów, wskazywano negatywne skutki naśladowania zachowań ryzykownych proponowanych przez telewizję i gry komputerowe.
Podczas zajęć uczniowie trafnie rozpoznawali zagrożenia wynikające z korzystania ze współczesnych mediów, poznali różne sposoby na aktywne spędzanie wolnego czasu z rówieśnikami i członkami rodzin, zacieśniali kontakty koleżeńskie i chętnie współdziałali w małych grupach.
„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – klasa 3b, prowadzący pani Agata Jamro
„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” – klasa 1a, prowadzący pani Renata Foryś
„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”- klasa 3a, prowadzący pani Izabela Krupa
Celem omawianych zagadnień było rozwijanie w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez kształtowanie uważnego myślenia, budowania pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych. Uczniowie uczyli się optymizm i radzenia sobie z przeciwnościami. Dzieci tworzyły i wyposażały swoje Apteczki. „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Nauczyciele przeprowadzili zajęcia omawiając następujące zagadnienia:
- Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
- Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
- Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
- Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
- Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
Każdy blok tematyczny realizowany był podczas 3 godzin zajęć.
„Przyjaciele Zippiego” klasa 1b /20 uczniów/ prowadzący pani Anita Hajduk
„Przyjaciele Zippiego” klasa 2c /16 uczniów/ prowadzący pani Joanna Sarnowska
,,Przyjaciele Zippiego” to międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje oraz rozwija umiejętności psychospołeczne u dzieci w wieku 5-7 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi.
Program składa się z 6 części:
- Uczucia.
- Komunikacja.
- Nawiązywanie i zrywanie więzi.
- Rozwiązywanie konfliktów.
- Przeżywanie zmiany i straty.
- Dajemy sobie radę.
Korzyści z realizacji programu to: zmniejszenie ilości konfliktów w grupie, zmiana sposobów rozwiązywania konfliktów, dążenie do samodzielnego rozwiązywania problemów, poprawa relacji interpersonalnych w grupie oraz bardziej dojrzałe wyrażanie swoich uczuć.